FANDOM

thumb|right|290px thumb|right|290px thumb|290px| thumb|right|290px Pizza este un fel de mâncare ce îşi are originea în Italia. Este o pâine plată, de obicei rotundă, acoperită cu sos de roşii şi brânză, plus alte topping-uri opţionale, preparată la cuptor.

Pissa este un termen latin, apărut în secolul IX, care înseamnă "pâine plată". Începând cu secolul XIV a căpătat sensul de "pâine plată acoperită cu brânză" în limba italiană. Un om care se pricepe la prepararea pizzei se numeşte "pizzaiolo", iar un restaurant care serveşte pizza se numeşte "pizzerie" (it. pizzeria). De la multe pizzerii se poate comanda şi la domiciliu, prin telefon sau internet. Pizza se găseşte, de asemenea, în supermarket-uri, sub formă congelată.

Istoric Edit

Pizza este originară din Italia, dar astăzi se găseşte oriunde în lume, fiind una dintre cele mai populare feluri de mâncare.

Istoria pizzei a început o dată cu aducerea roşiilor în Europa din America, în secolul XVI. La început însă s-au bănuit a fi otrăvitoare, ca alte plante din familia Solanaceae. În secolul XVIII săracii din Napoli obişnuiau să pună sos de roşii peste pâinea lor plată. Aşa s-a născut pizza. Cu timpul a câştigat popularitate şi turiştii veneau special în zonele sărace din Napoli pentru a gusta diversele reţete de pizza.

Prima pizzerie, "Antica Pizzeria Port’Alba", s-a deschis pe la 1830 la Napoli şi este deschisă şi astăzi. Alexandre Dumas ne povesteşte că în anii aceştia pizza este mâncarea de bază în Napoli şi că are ingrediente variate, cum ar fi brânză, roşii, ulei şi anşoa. Altă pizzerie faimoasă este "Da Michele" (deschisă în 1870), unde mulţi consideră că ar fi singurele Pizza Marinara şi Pizza Margherita. Marinara este prima reţetă de pizza. Margherita a fost prima pe care s-a pus brânză. Este atribuită lui Raffaele Esposito, care lucra la pizzeria "Pietro... e basta così" ("Pietro... şi ajunge") (deschisă în 1880), care mai există şi astăzi, sub numele de "Pizzeria Brandi". În Roma cea mai cunoscută este "Da Baffetto".

Astăzi piaţa este dominată de pizzeriile care se ocupă cu livratul la domiciliu, cum ar fi: Domino's Pizza, Little Caesar's, Pizza LaPapi, Papa John's Pizza, Giordano's Pizza, Pizza Ranch, Godfather's Pizza şi mai ales Pizza Hut.

Topping-uri şi feluri de pizza Edit

Topping-urile folosite cel mai des sunt:

Cele mai autentice pizze se fac cu ingrediente locale, cum ar fi:

Feluri de pizza

Categorie:Bucătăria italiană

af:Pizza ang:Geþeahtbrēad ar:بيتزا az:Pizza bar:Pizza bat-smg:Pėca be-x-old:Піца bg:Пица bn:পিৎজা bs:Pizza ca:Pizza ceb:Pizza cs:Pizza da:Pizza de:Pizza el:Πίτσα en:Pizza eo:Pico es:Pizza eu:Pizza fa:پیتزا fi:Pizza fr:Pizza ga:Píotsa gl:Pizza he:פיצה hi:पिज्जा hr:Pizza hu:Pizza id:Pizza is:Pizza it:Pizza ja:ピザ jv:Pizza kn:ಪೀಟ್ಸಾ ko:피자 ku:Pizza la:Placentula lt:Pica lv:Pica mk:Пица ml:പിറ്റ്സ mn:Пицца mr:पिझ्झा ms:Pizza nap:Pizza nl:Pizza nn:Pizza no:Pizza nrm:Pizza oc:Pizza pa:ਪਿਜ਼ਾ pl:Pizza pnb:پیزا pt:Pizza ru:Пицца sah:Пицца scn:Pizza simple:Pizza sk:Pizza sl:Pica sr:Пица sv:Pizza szl:Pizza th:พิซซ่า tr:Pizza uk:Піца vi:Pizza yi:פיצא zh:比萨饼 zh-min-nan:Pizza