FANDOM

Template:Cutie muzician

Chris Maurice Brown (născut pe 5 mai 1989, Tappahannock, Virginia)[1] este un cântăreţ, dansator, compozitor şi actor american. A devenit cunoscut în 2005, datorită discului single „Run It!”, care i-a adus un succes instantaneu, ajungând pe locul 1 în clasamentele muzicale din SUA, Noua Zeelandă şi Australia.[2] Şi-a lansat şi primul album de studio, de pe acesta făcând parte alte trei cântece de top 20, în SUA, „Yo (Excuse Me Miss)” (locul 7),[3]Gimme That” (locul 15)[4] şi „Say Goodbye” (locul 10).[5] Albumul a primit dublu disc de platină în Statele Unite, pentru vânzări de peste două milioane de exemplare.[6]

Cel de-al doilea material discografic de studio a fost lansat în noiembrie 2007, fiind intitulat Exclusive.[7] Cântecul „Kiss Kiss” a atins poziţia cu numărul 1 în Billboard Hot 100 şi în Noua Zeelandă.[8] Al treilea single, „With You” a ocupat locul 2 în SUA timp de şase săptămâni şi a devenit unul dintre cele mai de succes discuri single ale muzicianului pe plan internaţional, ocupând printre primele 10 poziţii în majoritatea clasamentelor unde a activat.[9]

Albumul a fost relansat într-o ediţie specială în iunie 2008, de pe această revizuire făcând parte şi cântecul „Forever”, care a debutat pe poziţia cu numărul 9 în SUA.[10] „Forever” a urcat ulterior până pe locul secund, a devenit al cincilea single clasat pe locul 1 al artistului în Noua Zeelandă şi un succes la nivel mondial.[11]

Pe lângă succesul obţinut cu discurile single lansate pe cont propriu, Brown a colaborat cu artişti ca Jordin Sparks, Bow Wow sau Lil Mama. Cântecele rezultate au atins şi ele poziţii de vârf în SUA şi Noua Zeelandă. Datorită abilităţilor vocale şi a dansurilor este deseori comparat cu artişti ca Michael Jackson sau Usher, citându-i pe cei doi ca fiind cei ce i-au influenţat cel mai mult muzica.[12][13]

În prezent, Brown lucrează la cel de-al treilea album de studio, intitulat Graffiti, lansarea acestuia fiind programată pentru ultimul trimestru al anului 2009.[14]

Copilăria şi primele activităţi artisticeEdit

Brown s-a născut în Tappahannock, Virginia, părinţi lui fiind Joyce Hawkins şi Clinton Brown.[15] Acesta a fost influenţat de muzica unor artişti ca Michael Jackson, Donny Hathaway, Otis Redding sau Sam Cooke.[16] La vârsta de 11 ani îşi descoperă talentul vocal şi îşi doreşte să devină interpret.[17]

La vârsta de treisprezece ani, talentul lui Brown a fost descoperit de o echipă de producători locali, care au vizitat benzinăria tatălui său în căutare de noi talente.[18] De atunci el şi-a început cariera, înregistrând timp de doi ani şi mutându-se la New York.[19] Echipa de producţie ce l-a descoperit pe artist i-a organizat o audiţie cu vicepreşedintele casei de discuri Def Jam, Tina Davis, care este în momentul de faţă managerul său.[19][20]

La începutul anului 2005 a început să lucreze la primul său album de studio, cu producătorii Scott Storch, The Underdogs, Dre & Vidal, Bryan Michael Cox, Bow Wow, şi Jermaine Dupri.[19]

Carieră muzicalăEdit

2005 — 2006: Debutul discografic şi cunoaşterea notorietăţiiEdit

File:Chris Brown.jpg

În 2004, Chris a abandonat şcoala şi a început lucrul la primul album de studio al său. Albumul a debutat direct pe locul 2 în clasamentul Billboard 200 din SUA, cu vânzări de peste 155.000 de exemplare în prima săptămână.[21]

Materialul discografic a primit recenzii mixte. „allmusic” oferă albumului 3 puncte din 5. Aceştia compară melodia „Run It” cu „Yeah!” a cântăreţului american Usher. Aceeaşi publicaţie consideră că cele mai reuşite melodii ale albumului sunt „Run It”, „Is This Love?”, „Young Love” şi „Yo (Excuse Me Miss)”.[22]

Primul single, „Run It!” a debutat pe locul 92 în Billboard Hot 100,[23] opt săptămâni mai târziu atingând poziţia cu numărul 8.[24] În a paisprezecea săptămână, „Run It!” a atins poziţia maximă, unde a staţionat timp de cinci săptămâni, devenind primul single ce se clasează pe locul 1 al artistului în acest clasament.[25] Cântecul s-a clasat pe locul 1 şi în Australia şi Noua Zeelandă şi a obţinut poziţii de top 10 în Europa.[2] În clasamentul mondial United World Chart, „Run It!” a atins treapta cu numărul 4, acumulând un total de 3.900.000 puncte, primind disc de platină la nivel mondial.[26][27] Template:Cutie fragmente audio stânga Template:Multi-ascultă start Template:Multi-ascultă item Template:Multi-ascultă stop Template:Cutie fragmente audio stop

Al doilea single al albumului, „Yo (Excuse Me Miss)”, a fost lansat pe data de 29 noiembrie 2005. Cântecul a debutat pe locul 89 în clasamentul din SUA, Billboard Hot 100, urcând în a opta săptămână în top 10 şi atingând poziţia cu numărul 7.[28] Pe plan internaţional, cântecul s-a bucurat de un succes mediocru, reuşind să intre în top 10 doar în Noua Zeelandă (locul 9)[29] şi în Australia (locul 10).[30] În clasamentul mondial, a atins poziţia cu numărul 30, acumulând un total de 664.000 puncte.[31]

Alte două cântece lansate pe material, „Gimme That” şi „Say Goodbye”, au atins poziţii de top 20 în Billboard Hot 100. De asemenea, ambele cântece au obţinut clasări de top 5 în Billboard Hot R&B/Hip-Hop Songs, cel din urmă ocupând chiar locul 1. Ultimul single, „Poppin'”, a atins poziţia cu numărul 42 în Billboard Hot 100.[32] Pe data de 13 iunie 2006, acesta a lansat un DVD, care include o călătorie a artistului în Anglia şi Japonia şi scene de la filmările videoclipurilor.

Pe data de 17 august 2006, a luat parte la turneul The Up Close and Personal Tour, pentru a promova albumul Chris Brown. Din cauza turneului, conceperea celui de-al doilea material discografic de studio a fost amânată. Interpretul a luat parte şi la turneul cântăreţei americane, Beyoncé Knowles, pe partea ce cuprindea Australia, în turneul ei, The Beyonce Experience.[33]

2007 — 2008: Afirmarea pe plan mondial şi «Exclusive»Edit

File:Chris Brown singing at Brisbane Entertainment Centre.jpg

După încheierea turneului cu Ne-Yo, Brown a început lucrul la cel de-al doilea material discografic de studio, care trebuia lansat pe data de 28 august 2007, dar a fost amânat pentru data de 6 noiembrie 2007.[7]

Albumul, intitulat Exclusive, a debutat pe locul 4 în clasamentul Billboard 200 din SUA,[34] şi pe locul 2 în clasamentul Billboard Top R&B/Hip-Hop Albums, cu vânzări de aproape 300.000 exemplare în prima săptămână.[35][36][37] Vânzările din prima săptămână au fost aproape duble faţă de cele ale albumului de debut. La nivel mondial, albumul a debutat pe locul 4, cu vânzări de 328.000 bucăţi.[38]

Albumul a obţinut numeroase recenzii, însă a fost primit mai bine decât precedentul. „allmusic” oferă albumului 3,5 puncte din 5. Aceştia compară melodia „Kiss Kiss” cu „Run It!” şi o consideră una dintre cele mai reuşite de pe album împreună cu „With You”, „Wall To Wall” şi „Take You Down”.[39] PopMatters oferă albumului 6 puncte din 10. Aceştia consideră melodia „With You” foarte asemănătoare cu „Irreplaceable”, interpretată de Beyoncé, lucru adevărat întrucât ambele cântece au acelaşi producător. De asemenea, aceştia clasifică melodia „Down” ca fiind iritantă.[40] Din partea Rolling Stone, materialul primeşte 3,5 puncte din 5, în condiţiile în care precedentul album nu a primit notă.[41] Alte recenzii încurajatoare au venit din partea about.com,[42][43] şi DjBooth.[44]

Primul single al albumului, „Wall to Wall” a debutat în Billboard Hot 100 pe locul 96 şi a obţinut poziţia cu numărul 79, devenind unul dintre cele mai slab clasate cântece al artistului în SUA, alături de „Superhuman”.[45] Cu toate acestea, „Wall To Wall” a atins prima poziţie în clasamentul din Brazilia.[46]Kiss Kiss”, cel de-al doilea cântec al albumului, a atins prima poziţiie în clasamentul oficial din Statele Unite ale Americii, Billboard Hot 100, dar şi în Brazilia şi Noua Zeelandă.[47] La nivel mondial, discul single a debutat pe locul 13[48][49] şi a atins poziţia cu numărul 6, acumulând un total de 2.876.000 puncte.[50][51]

Template:Cutie fragmente audio stânga Template:Multi-ascultă start Template:Multi-ascultă item Template:Multi-ascultă stop Template:Cutie fragmente audio stop

Al treilea single de pe album, „With You”, a avut şi el un mare succes, fiind compus de StarGate, echipa de producători care a realizat unele dintre cele mai de succes piese ale unor artişti ca Beyonce („Irreplaceable” şi „Beautiful Liar”), Rihanna („Unfaithfull”, „Hate That I Love You” şi „Take a Bow”) sau Ne-Yo („So Sick,” „Closer” şi „Sexy Love”). „With You” a atins poziţia cu numărul 2 în SUA, unde a staţionat timp de şase săptămâni.[52][53] În Brazilia şi Noua Zeelandă, „With You” şi-a egalat predecesorul şi a atins prima poziţie.[54] În Europa cântecul a atins poziţii de top 10 în majoritatea clasamentelor unde a activat.[55] În România, „With You” a atins poziţia cu numărul 9, cea mai bună clasare a lui Chris Brown şi singura piesă de top 10 în această ţară.[56]

De pe album a mai fost lansat şi „Take You Down”, o piesă ce nu a beneficiat de un videoclip, fiind folosită spre promovare o interpretare live a acesteia. Discul single a atins poziţia cu numărul 7 în Noua Zeelandă şi 43 în Billboard Hot 100.[57]

Pe data de 3 iunie 2007, albumul Exclusive a fost lansat într-o ediţie specială, fiind redenumit Exclusive: The Forever Edition.

De pe acest album a fost lansat discul single „Forever”, care a devenit un bun predecesor pentru „With You”, atingând prima poziţie în Noua Zeelandă, unde a staţionat timp de opt săptămâni, devenind cântecul cu cea mai îndelungată prezenţă în fruntea clasamentului din 2008.[58] „Forever” a ajuns pe locul 1 şi în Irlanda, devenind primul cântec al interpretului clasat pe prima poziţie aici.[59] A ocupat locul 2 în SUA[60] şi locul 4 în Regatul Unit.[61] Cea de-a şasea şi ultima piesă lansată de pe material, „Superhuman” reprezintă o colaborare cu interpreta Keri Hilson. A obţinut poziţii de top 40 atât în Europa, cât şi în Oceania.[62]

Pe lângă cântecele lansate independent, Brown a mai colaborat şi cu artişti ca Jordin Sparks, Lil' Mama sau David Banner. Dintre toate acestea, cea mai de succes s-a dovedit a fi duetul cu câştigătoarea American Idol, Jordin Sparks, cântecul numindu-se „No Air”. Discul single a atins prima poziţie în clasamentele din Australia şi Noua Zeelandă, intrând în top 10 în majoritatea clasametelor unde a activat, inclusiv Regatul Unit şi SUA.[63]

Videoclipul cântecului „Forever” a fost nominalizat de două ori la premiile MTV Video Music Awards, la categoriile „Videoclipul anului”[64] şi „Cel mai bun dans într-un videoclip”.[65] Artistul a mai fost nominalizat la categoria „Cel mai bun videoclip al unui artist” pentru „With You”.[66] Dintre toate cele trei premii, Chris a ieşit învingător doar la categoria „Cel mai bun videoclip al unui artist”, celelalte distincţii intrând în posesia lui Britney Spears („Videoclipul anului”) şi Pussycat Dolls („Cel mai bun dans într-un videoclip”).[67]

2008 — prezent: Materialul «Graffiti»Edit

Iniţial, au apărut informaţii conform cărora Brown îşi va lansa cel de-al treilea album de studio la începutul anului 2009, el fiind intitulat Graffiti.[13][12] La scurt timp au fost postate pe internet o serie de înregistrări demonstrative, printre care şi „Electric Guitar”, o melodie ce se dorea a fi un duet cu interpreta de muzică pop Rihanna. Artistul şi-a exprimat deschis nemulţumirea pentru aceste aspecte, invocând faptul că materialele nu erau destinate difuzării în faza în care se aflau.[13] În aceeaşi perioadă, solistul a produs două cântece pentru cel de-al doilea disc al formaţiei americane Pussycat Dolls, Doll Domination. Înregistrările „Captive” şi „Nasty Girl” au apărut în scurt timp pe diverse website-uri, însă ele nu au fost incluse pe materialul cântăreţelor.[68]

Primul single oficial de pe albumul Graffiti a fost transmis posturilor de radio din S.U.A. în septembrie 2009, purtând titulatura de „I Can Transform Ya”. Înregistrarea constituie o colaborare cu interpretul de muzică rap Lil Wayne şi compozitorul Swizz Beatz.[69] Piesa a ocupat locul 20 în ierarhia Billboard Hot 100 şi s-a bucurat de succes în Noua Zeelandă, loc unde a câştigat treapta cu numărul 7.[70] La scurt timp a început promovarea celui de-al doilea single al materialului, balada „Crawl”, acesta obţinând poziţionări mediocre în clasamentele de specialitate.[71]

Lansat în decembrie 2009, Graffiti a debutat pe treapta cu numărul 7 în clasamentul american Billboard 200, lucru datorat celor aproximativ 102.000 de unităţi comercializate în primele şapte zile de disponibilitate.[72] Critica de specialitate a blamat discul, majoritatea recenzorilor oferindu-i materialului calificative nesatisfăcătoare.[73] Website-ul Metacritic afişează o medie a aprecierilor pozitive de 39%,[73] acest scor reprezentând cel de-al treisprezecelea cel mai slab punctaj obţinut de un album abordat de editori.[74] Cel de-al treilea single al discului va fi înregistrarea „Pass Out”, o colaborare cu interpreta de origine olandeză Eva Simons.[75]

ActorieEdit

Brown a apărut la început în două seriale ca invitat, acestea fiind One on One[76] şi The Brandon T. Jackson Show.[77] De asemenea, artistul, a avut un rol de minor în serialul de televiziune The O.C., al canalului FOX.[78] Primul rol proeminenet într-o producţie l-a obţinut în ianuarie 2007, în filmul Stomp The Yard, unde au mai fost distribuiţi şi Ne-Yo, Megan Fox şi Columbus Short.[19] Următoarea sa apariţie în lumea cinematografiei a fost în filmul This Christmas, pentru care a realizat şi un videoclip.[19] Brown a mai apărut şi în The Suite Life of Zack & Cody[79][80] ca invitat special.

FilmografieEdit

An Titlu Rolul Notă Referinţă
2007 Stomp the Yard Duron Rol episodic
[19]
The O.C. Will Tutt 3 episoade
[78]
This Christmas Michael 'Baby' Whitfield Rol principal
[19]
2009Blood Rogues Christopher Rol principal
[81]
2010Phenom (pre-producere) Va fi anunţat Rol principal
[82]
Takers (pre-producere) Bank Robber Rol principal
[83]
  • Notă: Filmul Takers a fost cunoscut iniţial sub titulatura de Bone Deep.

FilantropieEdit

Spitalul de cercetări pentru copii St. Jude a primit din partea cântăreţului ca donaţie suma de 50.000 dolari. Aceşti bani vin din încasările primite de artist pentru turneul „Up Close & Personal”. De asemenea, Brown va interpreta un rol în filmul Math-A-Thon, pentru a promova spitalul.[84]

Viaţă personalăEdit

Viaţa de cuplu

În anul 2007, au apărut numeroase ştiri şi zvonuri legate de natura relaţiei artistului cu managerul său, Tina Davis. Exită voci ce susţin faptul că cei doi aveau o relaţie mai mult decât profesională, chiar intimă.[85] Blogger-ul Sandra Rose susţine următoarele: „Sursa mea mi-a spus în exclusivitate despre faptul că interpretul Chris Brown a avut relaţii intime cu ea încă de când s-au întâlnit, atunci când acesta avea vârsta de şaisprezece ani! De asemenea, el «o iubeşte nebuneşte»... se pare că mama lui Chris, Joyce, a aflat de situaţie şi nu este încântată.”[85] Toate lucrurile au fost infirmate, reprezentanţii artistului susţinând că ei au doar o relaţie strict profesională.[85]

La scurt timp după aceste zvonuri, au apărut alte ştiri despre o posibilă relaţie între artist şi cântăreaţa Rihanna, în special după interpretarea celor doi de la gala premiilor MTV Video Music Awards din anul 2007. După numeroase negări din partea ambelor părţi, cei doi au recunoscut faptul că formează un cuplu.[86] De asemenea, artistul a luat parte la crearea melodiei „Disturbia” a interpretei.[87]

În luna decembrie a anului 2008, a fost făcut public faptul că cântăreţul şi interpreta Rihanna sunt chemaţi în judecată de către un fotograf.[88] Luis Santana i-a acţionat în justiţie pe cei doi susţinând faptul că agenţii de pază ai artiştilor l-au agresat fizic şi l-au deposedat de aparatul de fotografiat pe care îl deţinea.[88] Întâmplările s-au petrecut la o petrecere în cinstea zilei de naştere a lui Brown. Camera foto aflată în posesia fotografului conţinea instantanee ce dovedeau faptul că cei doi ar avea o relaţie, fapt incert la vremea respectivă. Santana cere plata daunelor de 1 milion de dolari americani.[88][89][90]

Controverse

La data de 8 februarie 2009, Brown a fost condus la Departamentul de poliţie din Los Angeles, fiind investigat pentru acte de violenţă domestică asupra unei persoane de sex feminin neindentificate.[91][92] În relatarea instituţiei nu se oferea numele persoanei însă se specifica faptul că „erau prezente răni vizibile”.[93] În ciuda acestor lucruri, numeroase publicaţii, precum Los Angeles Times,[94] CNN[93] sau MSNBC,[95] au susţinut faptul că victima era interpreta de muzică pop Rihanna, Brown fiind implicat într-o relaţie amoroasă.[96] La scurt timp de la declanşarea scandalului mediatic, numeroase posturi de radio şi companii şi-au reziliat contractele de publicitate încheiate cu artistul.[96][97][98] De asemenea, cântăreţul nu s-a mai afişat în public şi a renunţat la interpretarea ce ar fi trebuit să o susţină pe scena premiilor Grammy 2009, unde a fost înlocuit de un duet realizat de Justin Timberlake şi Al Green.[99] Ulterior, Brown a oferit o declaraţie oficială cerându-şi iertare pentru cele întâmplate.[100] Pe data de 5 martie 2009, Brown a fost pus sub acuzare pentru cele întâmplate,[101] următorul termen al procesului fiind stabilit pentru 6 aprilie 2009.[102] La scurt timp el s-a declarat vinovat, fiind condamnat la şase luni de serviciu în folosul comunităţii. Un alt aspect important al verdictului a fost acela ce stipula faptul că lui Brown îi este interzis să se mai apropie de Rihanna.[103] Pe data de 2 septembrie 2009 artistul a dat participat la un interviu cu realizatorul Larry King.[104] El şi-a exprimat regretul faţă de cele întâmplate şi declară faptul că speră să rămână în relaţii de prietenie cu fosta sa parteneră de viaţă.[104] De asemenea, el a ţinut să precizeze că el nu îşi consideră activitatea artistică încheiată.[105]

DiscografieEdit

Template:Articol principal

Albume de studioEdit

Cântece clasate pe locul 1Edit

An Single Poziţia maximă[106][107][108][109][110][111][112][113][114][115] Album
Template:FlagiconSUA Template:FlagiconSUA R&B Template:FlagiconSUA Pop Template:FlagiconCAN Template:Flagicon
UK
Template:Flagicon
IRL
Template:FlagiconAUS Template:FlagiconNZL Template:FlagiconBRA Template:Flagicon
EU
28px
UWC
2005 Run It! 1 1 1 1 2 4 1 1 35 2 4 Chris Brown
2006 Say Goodbye 10 1 17 7 33
2007 Wall to Wall 79 22 32 75 21 15 1 Exclusive
Kiss Kiss 1 2 3 6 38 26 8 1 1 185 6
2008 With You 2 5 2 2 8 3 5 1 1 11 6
No Air 3 4 2 3 3 2 1 1 26 7 7 Jordin Sparks
Forever 2 66 1 2 4 1 7 1 1 17 4 Exclusive
Total 2 2 2 1 0 1 2 5 4 0 0

Vezi şiEdit

ReferinţeEdit

Template:Listănote

Legături externeEdit

Template:Commonscat

Template:Articol de calitate

Categorie:Naşteri în 1989 * Categorie:Cântăreţi americani

ar:كريس براون cs:Chris Brown da:Chris Brown de:Chris Brown (Musiker) en:Chris Brown (American singer) es:Chris Brown (cantante) et:Chris Brown fa:کریس براون fi:Chris Brown (laulaja) fr:Chris Brown he:כריס בראון hr:Chris Brown hu:Chris Brown id:Chris Brown it:Chris Brown ja:クリス・ブラウン (歌手) ko:크리스 브라운 (가수) la:Christophorus Brown (rappista) lt:Chris Brown lv:Kriss Brauns nl:Chris Brown (zanger) no:Chris Brown pl:Chris Brown (piosenkarz) pt:Chris Brown (cantor) ru:Браун, Крис simple:Chris Brown (entertainer) sr:Крис Браун sv:Chris Brown sw:Chris Brown th:คริส บราวน์ tr:Chris Brown vi:Chris Brown (ca sĩ) zh:克里斯·布朗

Cite error: <ref> tags exist, but no <references/> tag was found